Da jeg som unggutt med ferskt førerkort fikk sommerjobb hos Edvard Lund, som drev gartneri i Solbergelva og flere blomsterbutikker i Drammen, ble en av mine oppgaver å kjøre ut blomster med en Ford Transit. Mer skulle ikke til for at jeg skulle få smaken på å håndtere kjøretøy med litt ekstra størrelse og tyngde. Et par år senere fikk jeg sjansen til å ta "Klasse 2-lappen" mens jeg utførte førstegangstjeneste i Forsvaret. Og med en gang jeg rundet 21, og dermed kunne få kjøreseddel for persontransport, gikk jeg til Askerruten og spurte om jobb som "timesjåfør". Akkurat Askerruten, fordi det var det lokale selskapet som hadde minst rutekjøring og mest turkjøring.

For det er noe med turkjøring. Å stadig komme til nye steder, treffe nye mennesker, ha litt mer kontakt enn bare "hei" og "ha det", få noen nye impulser.

Hovedjobben min var i en ungdomsorganisasjon, før jeg etter hvert etablerte meg som frilansjournalist, fotograf og grafisk designer. Men jeg la aldri turbusskjøringen helt bort. På midten av 1990-tallet begynte jeg å arrangere bussreiser til Gotland, Berlin og Nederland. I 2006 gikk jeg for første gang i livet inn i en heltidsjobb som turbuss-sjåfør, og i 2008 tok jeg skrittet fullt ut og etablerte kappCosta AS.

Ved å koble sammen en del av navnet Nordkapp og en del av Costa del Sol skapte jeg en påminnelse til meg selv om at det er turkjøring jeg skal drive med, og at "lekegrinda" strekker seg fra aller lengst nord i Norge (og Europa) til aller lengst sør på det europeiske fastlandet.

I dag har jeg tre busser, lang erfaring fra kjøring i Norge - ikke minst på Vestlandet - og nedover på Kontinentet. Og jeg har et bredt kontaktnett i reiselivsbransjen samt en håndfull voksne, ansvarsfulle, hjelpsomme og hyggelige deltidssjåfører.

Eivind Grønvold, eier og daglig leder, kappCosta AS (org.nr. 992585153MVA)